Lovgivning – Hvad skal du være opmærksom på?
Først en løftet pegefinger!
Det er vigtigt at du husker på at irrelevante eller uønskede SMS kan skade dig mere, end du tror. Sms er stadig et forholdsvist privat kommunikationsmiddel, som mest bliver brugt i kommunikationen til venner eller familie. Derfor skal du være sikker på, at det du sender ud til dine kunder/klienter er relevant og har værdi for dem.
For mange sms’er om måneden og uønskede sms’er kan hurtigt blive til irritationsmomenter og i værste tilfælde afmeldinger fra din kundeklub eller anmeldelse for spam.
Styrk relationen til dine kunder fremfor at skade den!
SMS samtykke
Når ovenstående så er sagt, så skal du have tilladelse til at sende sms’er ud til dine kunder når der er tale om markedsføring!
Når du arbejder med SMS, (kundeklubber og andre SMS tjenester) er det vigtigt at du overholder markedsføringsloven.
Det betyder bl.a., at du skal have dine kunders samtykke til at sende dem SMS beskeder.
Der er forskellige muligheder for, hvordan du indhenter kundernes samtykke.
➜ Indhent samtykke online
Har du en hjemmeside, kan du opsætte en tilmeldingsformular, hvor dine kunder krydser af, at de acceptere betingelserne for at tilmelde sig din SMS kundeklub eller anden SMS tjeneste. Ud fra afkrydsningsfeltet kan du have en ‘læs betingelserne’, hvor dine kunder kan læse betingelserne, samt hvilke budskaber/informationer de modtager fra dig via. SMS, når de tilmelder sig din SMS kundeklub eller anden SMS tjeneste.
Længere nede på siden kan du se et eksempel på en samtykke erklæring..
➜ Indhent samtykke offline
Opstil et display på disken i din butik, der informerer dine kunder om alle fordelene og hvilke informationer de får, ved at tilmelde sig din SMS Kundeklub eller SMS tjeneste, samt hvordan de tilmelder sig!
Dine kunder tilmelder sig ved, at sende en sms med (dit valgfrie ord) til 1272.
Herefter modtager din kunde en velkomst SMS, som byder kunden varmt velkommen, samt information om hvordan han/hun kan afmelde sig SMS tjenesten igen såfremt dette skulle ønskes. (Dette kan nemt gøres ved at sende en SMS til 1272).
Da din kunde har tilmeldt sig din SMS kundeklub, via. informationen på disken, hvor det tydeligt fremgår at kunden modtager sms’er fra dig, har kunden nu givet sit samtykke til, at du må sende information til vedkommende via. SMS.
Husk (!)
Der en er forældelsesfrist, hvis du ikke har kommunikeret til dine kunder i en længere periode. Så noter dig hvornår du har fået tilladelsen.
Tip!
Når du benytter Smart-SMS er det muligt at opsætte det således, at du aldrig udsender SMS beskeder, uden at informere dine kunder om hvordan de kan afmelde sig din SMS kundeklub igen.
Eksempel på samtykkeerklæring:
Betingelser for tilmelding til (butiks navn) SMS tjenester.
(Butikkens navn ApS, cvr.nr.: xxxxxxxx, adresse, postnr. og by) er udbyder af SMS kundeklubben, benævnt som (kunde klubbens navn)..
(Butikkens navn) giver adgang til en SMS service, hvor der bl.a. udsendes SMS med påmindelser, gode tilbud, invitationer til arrangementer, Tip, inspiration og trends. Servicen er digital, hvilket betyder, at du modtager beskeder via. SMS. Medlemskabet er gratis.
(Butiks navn) videregiver eller sælge ikke dine persondata til tredje part.
Tilmelding.
Du tilmelder dig ved enten, at sende en SMS med teksten (det kan være butikkens navn) til 1272, eller ved at udfylde tilmeldingsformularen på vores website www.xxxxxxxxx.dk.
Ved din tilmelding, acceptere du, at (butikkens navn) gerne må sende dig SMS beskeder.
Afmelding
Du afmelder dig ved at sende en SMS med teksten (butikkens navn STOP) til 1272.
Afmelding kan også ske ved, at du retter henvendelse til (butikkens navn), som herefter vil slette dit medlemskab.
Opdatering af mobilnummer
Får du nyt mobilnummer, er det dit ansvar at oplyse dette over for (butikkens navn). (Butikkens navn) vil herefter opdatere dit mobilnummer i SMS kundeklubben.
Ændring af vilkår/betingelser
(Butikkens navn) kan til hver en tid, uden varsel, ændre i nærværende vilkår/betingelser.
Spørgsmål
Har du spørgsmål til SMS kundeklubben, er du altid meget velkommen til at kontakte (butikkens navn) på tlf.: xxxxxxxx
Vi ønsker dig god fornøjelse med dit medlemskab.
Med venlig hilsen
Butikkens navn
Adresse
Post nr. By
Tlf. nr.:
www.xxxxxxxxx.dk
Brug af ovenstående eksempel er på eget ansvar!
Persondataloven
Det er god skik at informere dine kunder om jeres persondata politik.
Ny persondatalov træder i kraft d. 25. maj 2018.
Vi kommer ind på dette i vores blog indlæg: Persondataloven
Vi anbefaler, at du tager et kig på vores blog, hvor vi løbende kommer med nye tips og gode råd + facts og anden anvendelig viden til Jer!
Tilbage til BLOG